Strikk&drikk genseren

Dette er ein genser som alle kan strikke! Den strikkes på pinne 8, har enkle teknikker og blir supermjuk og deilig! I venninnegjengen held vi på å strikke kvar vår genser med personlege stripar, men genseren kan fint strikkes ensfarget eller med stripar i ei anna kombinasjon. Storleiken er sånn cirka medium, rundt 100-105 cm over bringa. Hvis det er litt stort, kan ein enkelt legge til eller trekke fra 4 masker og få ein anna storleik.

Dette trenger du
★Garn
Eg har nytta Easy fra Sandnes Garn, dei har så mange fine fargar! Det går fint ann å nytta andre garn som passar til pinne 8.

★Antall nøster

Ensfarget: ca 16 nøster
Striper: ca 1-2 nøste per farge (eg har nytta 2 nøster mørkeblå, 2 nøster lyseblå og 1 nøste rosa) og 12 nøster bunnfarge

★Strikkepinner
Rundpinne nr 8 og settepinner nr 8 (til ermer)

Slik gjør du
★BOLEN
Legg opp 120 m strikk vrangbord 1 rett, 1 vrang i 10 omganger eller mer. Fortsett med glattstrikk og strikk til bolen har ønsket lengde, for eksempel mellom 35 og 45 cm. Del arbeidet i to og sett merketråd i hver side. 60 m på hver side. Ved første merketråd felles det 4 masker, strikk 56 og fell 4 masker ved siste merketråd.

★ERME
Legg opp 30 m på pinne 8, strikk 10 omganger 1 rett, 1 vrang. Strikk glattstrikk mens det økes 10 masker jevnt fordelt på neste omgang, totalt 40 m. Når ermet har ønsket lengde (mellom 35 og 45 sm) felles det 4 masker midt under. Fell 2 masker på starten av pinnen, strikke til arbeidet har to masker igjen og fell disse. Til sammen er det felt 4 m midt under ermet. Strikk et erme til.
Når begge ermene er ferdig settes de på samme pinne som bolen.

★RAGLANFELLING
Det felles til raglanfelling annen hver omgang. Strikk først 2 omganger glattstrikk før fellingen begynner.
Omganger med raglanfelling strikkes slik:
Strikk til 2 m før skjøtet mellom erme og bol og strikk 2 m sammen, strikk de neste 2 m sammen. Det strikkes 2 m sammen på hver side av skjøtet. Gjenta dette for alle skjøtene mellom bol og erme, i alt 4 ganger.
Sett gjerne en merketråd i begge skjøtene på armene, da er det lettere å holde øye med hvor man feller raglan. Raglanfellingen strikkes anna kvar omgang.

Når det er strikket 26-28 fellinger totalt etter at begge armene er på (alt ettersom kor vid eller smal ein vil ha halsen) strikkes det vrangbord 1 rett 1 vrang 5 omganger til hals. Fell av.

fullsizeoutput_2280fullsizeoutput_228afullsizeoutput_22ccfullsizeoutput_22f6

Advertisements

One response to “Strikk&drikk genseren